Her kommer kinesiske Deddle RV
I løpet av kort tid har kinesiske elbiler blitt et vanlig syn i mange europeiske land, men for første gang i historien kunne Caravan Salon i Düsseldorf i fjorhøst også by på bobiler fra Kina.
Av Sven Furuly (Tekst og foto)
Jeg satte av god tid til å få et grundig førsteinntrykk av bobilmerket Deddle RV. Dette kinesiske bobilmerket er det første som retter fokus mot det europeiske markedet, og selv om enkelte detaljer ved bobilene virket fremmedartede, har kinesiske bilprodusenter vist at de kan omstille seg raskt.
Industrikonsernet bak Doddle RV bobilene produserer også Pickup-er og SUV-er med det litt underlige navnet New Gonow. Selskapet har holdt på med bobiler i ti år, og disse selges i hjemmemarkedet og i Australia.
I den ene modellen består salongen av to sofaer som kan gjøres om til en dobbeltseng.
Iveco-chassiser
Dette er Kinas største produsent av bobiler, og som årlig selger tre tusen biler. To tredjedeler eksporteres til Australia.
Kjøretøyene produseres ved tre store fabrikker i nærheten av Shanghai. De tre bobilene som ble presentert på messa i Düsseldorf i fjor var alle basert på Iveco-chassiser, har en lengde på under seks meter, og har en totalvekt tett opp mot 4,5 tonn.
Dette i tråd med de regelverket som kinesiske myndigheter har satt for bobiler.
De tre variantene har alle en alkove, der det også kan felles opp en storskjerm-TV.
Maks seks meter
For i Kina kan ikke maksimal lengde overstige 6,0 meter, men det er tillatt å kjøre biler med en totalvekt på inntil 4,5 tonn på et ordinært personbil-førerkort. Den dyreste av de tre bobilene har et Iveco-chassis produsert i Italia, mens de to rimeligere utgavene har Iveco-chassiser som er lisensprodusert i Kina.
Mer enn 90% av fabrikkens samlede bobil-program på 10-15 ulike modellvarianter er basert på Iveco.
I trappetrinnene ved inngangsdøren er det integrerte sko-skap.
«Slideout-moduler»
Ved første øyekast er det lett å la seg fascinere av den dyreste varianten av «Easy Tour» - som er betegnelsen på de tre modellene - med «slideout-moduler» i både hekk (+ ca 60 cm) og venstre skrogside (+ ca 80 cm).
Dette gir en svært rommelig løsning innenfor en lengde på 5995 millimeter. Med innslåtte moduler er bredden 2490 mm – og dermed den samme som de to andre variantene.
Bobilen har inntil seks sitteplasser og sengeplass til fem, mens en av de andre variantene har seks sengeplasser.
I varianten har seks sengeplasser er det fire langsgående køyer i tillegg til alkoven.
Alkovebiler
Alle er alkove-modeller, men har et innvendig grunnriss som avviker ganske mye fra det vi er vant til fra europeiske produsenter. Et ønske om å kunne oppholde seg lenge utenfor «sivilisasjonen», ulik kultur når det gjelder matlaging, og ikke minst interessen for tekniske «dingser», kan få en til å trekke litt på smilebåndet.
De utstilte bobilene vi så på har solcellepaneler med en effekt på 1450 montert på taket. Dette, sammen litium-ion batterier som har en samlet kapasitet på 1680 Ampere, og 48 Volt strøm-arkitektur i bilene åpner for lange turer.
Toalettrommet har både vaskeservant og dusj. Vanntanken er på 400 liter.
Er appstyrt
Ombord fant vi foruten store TV-skjermer, air-condition, massasjestoler og vaskemaskin, hele 400 liters ferskvannstank og 150 liters septiktank. Komforten synes høy, og alt styres fra en app og kontrollpaneler, men en rekke designløsninger fremstår fremmed i forhold til det vi er vant til fra europeiske produsenter.
De to største manglene – sett med våre øyne – vil nok være den manglende integrasjonen mellom førerhytta og salongen, samt det utvendige kjøkkenet. Det sistnevnte kan kanskje være greit for en del kjøpere, men det begrenser likevel bruken i vårt klima.
Et utvendig kjøkken på en bobil er uvanlig etter europeisk standard. Her er både gass og induksjon, avhengig av modell.
Ingen deler i tre
Bobilene har dobbelt gulv, og alle vegger er konstruert i aluminium, fem isolerende lag og ingen deler av tre. Hele påbygget er limt, og det finnes ingen utvendige skruer som kan bidra til å slippe inn fukt.
Bilene skal være klimatestet i temperaturer ned til minus 40 grader og er benyttet i ekspedisjoner helt opp i 4500 meters høyde. Fabrikken vil gi inntil 12 års garanti mot fukt, dersom dette skulle være et krav fra kommende europeiske importører.
Generell garanti på bilene vil rette seg etter det typiske 5-års kravet vi finner innenfor EU.
En av modellene byr på to massasjestoler som standard.
Lanseres i 2024
Planen er å lansere bobilene på de første europeiske markedene i løpet av 2024 med priser på de tre ulike Deddle RV «Easy Tour» variantene i området 60 til 80 000 euro. Iveco-chassiset er utstyrt med en tre-liters Euro-6 dieselmotor på 180 hk, en åtte-trinns automatgirkasse og luftfjæring på bakakselen.
En innvendig arbeidsbenk kan felles ned i døråpningen.
Vi fikk opplyst at utstilleren brukte 1,5 måned på å kjøre de tre bobilene på egne hjul fra Kina til Tyskland.
Bobil og Caravan Magasinet gies ut av Norsk Bobil og Caravan Club seks ganger i året.
Ikke medlem enda?
Du kan betale med vipps, og så kommer siste nummer i posten i løpet av bare noen få dager: https://www.nbocc.no/innmelding/
Her kan du også ta en titt på medlemsfordelene: https://www.nbocc.no/medlemsfordeler/