Gjør bobilen sommerklar

Gjør bobilen sommerklar

Publisert av Martine Lorentzen den 28.06.22. Oppdatert 22.11.22.

Bobiler bruker i økende grad hele året. De representerer store verdier, men hvordan er det med rustbeskyttelsen mot saltsørpen på norske vinterveier.

Bobilen representerer en stor investering for de aller fleste. For å ta vare på investeringen er det viktig å følge opp med vedlikehold, service og ikke minst jevnlig rengjøring og vask av kjøretøyene. Vinteren setter sine spor, og derfor er det viktig å gå igjennom de viktigste sjekkpunktene før årets første tur, er rådene bransjefolk.

Av: Bjarne Eikefjord

– Vi merker godt at bestanden av bobiler har økt kraftig her i landet. De siste ukene har verkstedene våre hatt stor pågang fra folk som vil ha service før sommersesongen, sier Lars Erik Olsen, servicemarkedssjef i forhandlerkjeden Ferda i en pressemelding. Han anbefaler som hovedregel å få utført oljeskift og bremsesjekk hvert år før bobilen skal ut på veien, og ellers henholdsvis stor og liten service annet hvert år. I tillegg til motor og drivverk trenger også innredningen en sjekk med jevne mellomrom. –«Det er veldig mye av dette man kan gjøre selv, og mange spør oss om praktiske råd og en sjekkliste. Den høye interessen for slik egeninnsats tyder på at bobileierne er svært opptatt av sikkerhet og å ta godt vare på kjøretøyet»-.

Viktige sjekkpunkter

Dekkene står høyt oppe på huskelisten fra Ferda. De må undersøkes for mulige sprekker, og både mønsteret, ventilene og lufttrykket bør kontrolleres. –«Også ledninger, utvendige lys, batteri, vann- og varmesystemer og kjøleskap er viktige sjekkpunkter. Dessuten bør gassanlegget gås over foran hver sesong, med trykktest og ettersyn av slanger og toppventil,»- sier Olsen.

Vaskemidler

Til utvendig rengjøring anbefaler han å bruke skånsomt vaskemiddel beregnet for bobil og campingvogn, myke børster samt å være forsiktig med bruk av høytrykksspyler. Høytrykkspyler kan presse vann inn gjennom fuger og tetningslister, og forårsake fuktskader i vegger og tak. Brukes gode vaskemidler, eksempelvis også helt vanlig grønnsåpe kombinert med en såkalt «gryteskrubb» er det som regel mer enn tilstrekkelig til å fjerne selv den mest inngrodde skitt i kriker og kroker.

Vindusvask

Til vinduene kan brukes vanlig vindusvask man får kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. –«Det er dessuten lurt å unngå bruk av kost på selve vinduene og taklukene, som inneholder akrylplast og lett kan få riper. Her bør man enten vaske med bare vann, eller benytte rengjøringsmidler anbefalt av bobil-produsenten. Glem heller ikke å rengjøre interiøret, og sørg for jevnlig behandling av alt skinn,»- sier Olsen. Etter rengjøringen kan bruk av silikonstift på gummilistene holde dem myke og smidige.

Flere vaskeplasser

Mange vasker bobilen hjemme på egen gårdsplass med bøtte og hageslange. Men det er ikke for alle. –«De som ikke har en slik mulighet, opplever av og til at tilbudet av vaskeplasser kan være noe begrenset, særlig innendørs, men det blir heldigvis stadig bedre»-, sier Knut Randem, redaktør for Bobilplassen.no, som publiserer praktisk informasjon for campingfolk.

På nettsiden har han begynt å lage en oversikt over innendørs vaskeanlegg, og denne utvides etter hvert som leserne melder inn sine egne erfaringer. De som vil sette bort jobben bør ta noen telefoner til lokale bilpleiefirmaer for å sjekke om de tar imot bobiler, og eventuelt sammenligne priser, råder Randem. –«For dem som foretrekker egeninnsats er ellers selvvaskeanleggene på bensinstasjonene ofte mer tilgjengelige enn mange tror. Plassene under tak blir i de fleste tilfeller for små, men ytterst finnes det gjerne en åpen endeplass der også bobilen passer inn»-.

Grundig vask utvendig er en god måte å gjøre bobilen sommerklar. Foto: Jon-Petter Thorsen Aptum

Grundig vask utvendig er en god måte å gjøre bobilen sommerklar. Foto: Jon-Petter Thorsen Aptum

Rustbeskyttelse

Rustmarken fryktes av alle bileiere. Stille og rolig ligger den der, gjemt under lakk og beskyttelsesmidler for å slå til og etterlate seg alt fra store lakkrustflekker eller det som gjerne kalles «flatbrød». Alt av stålplater ruster så snart de får ferten av saltblandet vann. For øvrig en ikke helt ukjent blanding på norske vinterveier. Tidligere var det gjerne slik at campingkjøretøyer stort sett ble kjørt om sommeren. Bobilene brukes nå i økende grad hele året. Dermed blir de utsatt for de samme mengder med saltsørpe som brukes mot vei-ising, som de fleste andre kjøretøyer. Forskjellen er at svært få tar bryet – og kostnaden – ved å rustbeskytte sine bobiler til å kunne stå imot utfordringene fra nordisk vinterkjøring.

Her har vintersaltsørpa fått arbeide uforstyrret på rammebjelkene på en bobil.

Her har vintersaltsørpa fått arbeide uforstyrret på rammebjelkene på en bobil.

Ikke særlig tiltalende, dette er et bakhjulsoppheng på en bobil etter få år uten rustbeskyttelse på norske veier.

Ikke særlig tiltalende, dette er et bakhjulsoppheng på en bobil etter få år uten rustbeskyttelse på norske veier.

Galvanisering

Hovedbærebjelkene under «kassene» på bobiler er laget av galvaniserte stålprofiler. Galvanisering er en prosess som legger et tynt lag sink utenpå selve stålet, og som dermed beskytter mot rustangrep. I hvert fall for en tid – hvis biler og campingvogner ikke utsettes for steinsprut, veisalt, eller andre påvirkninger utenfra. Selv på forholdsvis nye biler, bare 3-4 år gamle, kan det oppstå til dels betydelige rustskader på bobilunderstell. Mange tror at selve godset i understellet på tyngre kjøretøyer er så vidt robust og solid at rustangrep ikke ville være noe problem. Det er feil. Selv solide stålbjelker har etter få år vært så opprustet at de kunne «spyles ned med høytrykkspyler».

Dette er forstillingen på en bobil etter noen få år på veien. Ikke noe pent syn.

Dette er forstillingen på en bobil etter noen få år på veien. Ikke noe pent syn.

Samme bobilforstillingen etter rengjøring og påføring av rustbeskyttelsesmaterialer.

Samme bobilforstillingen etter rengjøring og påføring av rustbeskyttelsesmaterialer.

Store verdier

De som kjøper en vanlig personbil, passer gjerne godt på rustbeskyttelsen, som fabrikantene ofte markedsfører seg med. Tilsvarende fokus er det ikke for bobiler, som gjerne koster fra drøye halvmillionen og oppover. Ruster de opp i understellet, hjelper det ikke om de er aldri så lekre utvendig og innvendig. Rustreparasjoner er meget kostbare, og slår ut i lavere innbyttepriser. Å rustbeskytte bobiler, er derfor å ta vare på betydelige verdier.

Bremserørene er livsviktige, og de ruster fort. Men med skikkelig rustbehandling reduseres risikoen for rustreparasjoner som fort kan koste flere titalls tusen kroner.

Bremserørene er livsviktige, og de ruster fort. Men med skikkelig rustbehandling reduseres risikoen for rustreparasjoner som fort kan koste flere titalls tusen kroner.

Grundig rengjøring

Rustbeskyttelsesprosessen starter med at undersiden renses grundig for å få alt helt rent. Etter tørkeprosess, sprøytes et lag med rustbeskyttelse på alt av metall på undersiden. Deksler og andre beskyttelsesplater tas av for å komme til krinkelkroker hvor «rustmarkene» virkelig kan finne gode «yngleplasser». Alle hulrom i dører, bærende karosserideler og bærekanaler sprøytes med tyntflytende beskyttelsesmiddel. Når hele operasjonen er gjennomført, bør kjøretøyet være godt beskyttet det nærmeste året. Rustbeskyttelsen bør kontrolleres årlig, gjerne i forbindelse med den årlige servicen. Hvert tredje år bør det foretas en oppfølgende behandling.

Hulrommene er spesielt utsatt. Mange bobiler har dobbelt bunn, og der trives rustmarken godt. En omgang med antirustmidler reduserer skadepotensialet.

Hulrommene er spesielt utsatt. Mange bobiler har dobbelt bunn, og der trives rustmarken godt. En omgang med antirustmidler reduserer skadepotensialet.

Slik ser understellet ut når det er skikkelig behandlet. En enkel og grei måte å ta vare på verdiene en bobil representerer.

Slik ser understellet ut når det er skikkelig behandlet. En enkel og grei måte å ta vare på verdiene en bobil representerer.

Kostnad

Prisen for total rustbeskyttelse på en bobil ligger på ca. 1000 norske kroner pr. meter billengde. Oppfølgingsbehandlingen hvert tredje år ligger på ca. halvparten av full behandling. En helt normal bobil koster omtrent 100.000 pr. meter lengde. Dermed blir rustbeskyttelseskostnaden omtrent 1% av bilens totalpris. Tar en så med at rustbeskyttelsen reduserer faren for rustangrep med tilhørende verditap, er kostnaden således en meget god investering.

Profesjonelle verksteder utfører antirustbehandlingen for en pris til rundt 1000 kroner for hver meter bobil. Greit å møte sommeren med.

Profesjonelle verksteder utfører antirustbehandlingen for en pris til rundt 1000 kroner for hver meter bobil. Greit å møte sommeren med.