Her er Renault sin nye hydrogenbil

Her er Renault sin nye hydrogenbil

Publisert av Bjørn Egil Jakobsen den 07.12.22.

Mange tror at hydrogendrevne biler er framtiden, og allerede er Renault produksjonsklar med sin «Master Van H2-TECH». Riktignok ikke en bybobil, men det kommer sikkert. 

Av Willem D.A. Laros 

 

For bare et år etter avdukingen av prototypen sin i oktober 2021, kan franske HYVIA allerede nå presentere produksjonsversjonen av den hydrogendrevne Renault Master Van H2-TECH. Den blir laget i Frankrike, og er klar for å komme på veiene i Europa.

  –   Vi tror med det at «hydrogenrevolusjonen» er i gang, og de første testene av den hydrogendrevne varebilen er i gang med partnere som Airbus, Alpine F1 Team, Chronopost, Engie, Orange og Maximator Hydrogen, meldes det.

 

De første hydrogendrevne bilen til Renault som er produksjonsklar er varebil. To andre prototyper er også snart klare for produksjon, og vi tror at veien nå ikke er så lang før bobilprodusenter også er på banen.  

 

Dette er en artikkel fra:

Ansvarlig redaktør er: Bjørn Egil Jakobsen / send tips, innspill og bilder: bjornegil@nbocc.no

 

Nye protyper

HYVIA viste også fram prototypene til Master City Bus H2-TECH og Master Chassis Cab H2-TECH, som også vil være klare til å komme på veiene i 2023. Om alt går etter planen.

   De franske produsentene er selvsagt stolt av sine hydrogendrevne biler. Både den som nå er klar for å komme ut på veiene i Europa. Men også prototypene, som også ruller ut fra fabrikken snart og til Renaults kunder rundt om i Europa. 

   HYVIA-sjef David Holderbach forteller til Bobil og Caravan Magasinet at deres H2-varebil er produsert i Frankrike, og at bilen er på vei ut i markedet. 

Å tanke opp en hydrogendrevet bil tar bare noen minutter, og gir flere hundre kilometers rekkevidde. Akkurat slik vi kjenner fra diesel- og bensinbiler i dag. 

Imponerende fordeler

– Hydrogenrevolusjonen er i gang, varsler han, og sier at dette selvsagt kommer i sammenheng med den varslede energiomstillingen Europa står overfor.

   Han forteller at de sammen med sine partnere starter testfaser med sitt H2-kjøretøy, og at de fortsetter arbeidet med sitt H2-økosystem ved sitt HYVIA-anlegg. Her venter oppskalering av både produksjons- og testlinjen, og installasjon av fire H2-bensinstasjoner.

   Det trekkes blant annet fram at fordelene med hydrogen er imponerende. Det gir ingen utslipp til miljøet, og etter bare fem minutters «fylletid» så har man 400 kilometers rekkevidde. 

Til venstre på dashbordet ser du hydrogenmåleren. Foreløpig er varebilversjonen klar for markedet.

 

Når kommer hydrogenbobilen?

Hydrogendrevet bobil har vi hos Bobil og Caravan Magasinet foreløpig ikke hørt noen bobilprodusenter gå ut med planer om, men vi tipper at det ikke er lenge til den eller de første nyhetene også kommer her.  

   For den første hydrogendrevne varebilen til Renault som er klar for markedet er en Master Van H2-TECH, som er en stor hydrogendrevet varebil med et lastevolum på 12 kubikk. 

   Varebilen er utstyrt med en 30 kW brenselcelle, et 33 kWh batteri og tanker som inneholder 6,4 kilo hydrogen (fire tanker á 1,6 kilo). Bilen er altså produsert i Frankrike, og bilproduksjonen foregår ved Batilly-anlegget, mens brenselcelleproduksjonen og testingen foregår ved HYVIA anlegget i Elins, mens brenselcelleintegreringen gjøres ved Gretz- Armainvilliers (som ligger i nærheten av Paris). 

 

Husk å lik/følg oss på Facebook:

 

Fakta: Er i realiteten en elbil

# Renault sin produksjonsklare H2-varebil er utstyrt med fire drivstofftanker, som fylles med hydrogengass og som kort fortalt går gjennom brenselcellen og produserer strøm til en elmotor. 

En bil drevet på hydrogen er i praksis en elbil, men med et mindre batteri enn de vi kjenner fra elbiler og som er utstyrt med brenselceller og hydrogentank. I likhet med elbilene vi kjenner er dette en bil som er stillegående.

Den bruker ikke hydrogen som drivstoff i en forbrenningsmotor, men hydrogen til å produsere strøm i brenselcelle. Denne strømmen driver den elektriske motoren som gir fremdrift.  

# Å fylle tanken tar bare noen få minutter, og det skjer på samme måte som vi kjenner fra diesel- og bensinbiler i dag. 

 

Annonse: Bli medlem hos NBCC i dag og få tilsendt:

 

Her kan du se video som viser Renault sine nye hydrogenbiler: