Typegodkjenning av bobiler endres

Typegodkjenning av bobiler endres

Publisert av Martine Lorentzen den 17.11.22.

Langsiktig jobbing lønner seg! I går mottok vi informasjon om at det allerede denne sommeren eller tidlig på høsten vil bli vedtatt en ny forskrift som vil forenkle godkjenning av bobiler i Norge. I tillegg skal det også bli slutt på kravet om samsvar mellom sengeplasser og sitteplasser.

Det innebærer at bobiler med europeisk typegodkjenning automatisk godkjennes for registrering i Norge uten at man må fremvise bilen for enkeltgodkjenning hos en trafikkstasjon.

  •  Dette er en velkommen forenkling som blant andre FrP har vært en pådriver for. «Det var ingen god grunn til at man måtte til en trafikkstasjon for å få sin nye bobil godkjent, all den tid den hadde europeisk typegodkjenning som bobil», sier FrPs samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud i en pressemelding 11. mai.

 Det vil nå også bli mulig å registrere en bobil for flere personer enn det er sengeplasser i bilen.

  •  «Dette var en helt håpløs regel om at en bobil bare kunne registreres for så mange personer som det var sengeplasser til. Så om bilen hadde tre senger og fem seter, så var det fortsatt bare tillatt med tre personer i bilen. Dette får vi nå endret», sier stortingsrepresentant Morten Stordalen, som også leder FrPs bilpolitiske utvalg.

Det er godt å registrere at det er ryddet opp i noe som var både tungvint og byråkratisk. Dette vil gjør det enklere å kjøpe og bruke bobil fordi utvalget biler med rett kombinasjon av sete- og sengeplasser blir langt større innenfor de rimeligere prisklassene.

 Engangsavgiften for en bobil er på 22 prosent av engangsavgiften for en ordinær personbil. Regjeringen foreslår å innføre krav til høyde på bobilen for at det skal kunne klassifiseres som bobil og varsler at dette vil gjøre at de minste bobilene, som før, vil bli nødt til å registreres som personbil.

  •  «Akkurat dette er ganske håpløst. Det er de minste bobilene som er de rimeligste i utgangspunktet, men disse blir håpløst dyre om de skal klassifiseres som personbiler. Regjeringen er redd for at noen skal registrere en personbil som bobil for å slippe full engangsavgift. Dette tror jeg er et forsvinnende lite problem, og jeg tror det dessuten er få som kjøper seg en liten bobil og tenker å bruke det som personbil. Så vi har fortsatt noe å rydde opp i her», sier Hoksrud.

 Det betyr at vi som medlemsorganisasjon fortsatt må være aktive for å få myndighetene til å forstå at bobiler, uansett høyde, ikke vil være aktuelle som den bilen man bruker i det daglige når man f.eks. kjører på jobb, i butikken og i barnehagen.

12.05.2021